tirsdag 5. oktober 2010

Oreo-kake

Det skal sies at jeg er ingen baker! Jeg liker ikke en gang å lage og pynte kaker. Men når det er fødselsdag i familien, må jeg jo prøve...
3.okt hadde vi to 10-års jubilanter i huset! Så da måtte jeg prøve meg på noe nytt. Nemlig den beryktede Oreo-kaka! Den er jo en aldeles nyyyydelig kaffe-kake! Iallefall når andre lager den....hehehe
Men i følge våre gjester bestod jeg prøven med glans!
Her er oppskriften:

Ca 400gr Oreo Cookies
100gr smeltet smør
2 pk Philadelfia
3,5 dl melis
ca 3,5dl fløte som piskes til krem med 5sp sukker
1 pk Sjokolademousse (ferdigmix kan godt brukes)

Sjokolademousse:
250gr melkesjokolade(smeltes i vannbad, avkjøles
1egg + 2ss sukker(piskes til eggedosis)
3dl kremfløte (piskes til krem)
Bland så eggedosis og krem sammen, deretter ha i godt avkjølt sjokolade i en tynn stråle og bland godt sammen.

Eller bruk Toro Mousse-blanding på pose :)

1/4del av kjeksene legges for seg selv i en skål og brekkes opp i små biter. Og settes til side.
Ta resten av kjeksene og putt dem i en pose, smuldre de opp til små biter!
Smelt smør, og hell det over kakesmulene i en bolle. Dette blandes godt og smøres ut i en form.
Bruk en 24cm rund form,kun ringen, rett på fatet.

Mix kremosten med melis med en mikser så det blir en luftig og kremet masse. Miks kremfløte og sukker. Bland alt sammen. Smør halvparten av massen utover kakebunden, og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til siden. Avkjøl i 30min.

Lag sjokolademousse. Rør inn de siste kjeks-bitene i moussen. Smør massen over kaken, og sett den til kjøling i ytterligere én time. Deretter legger du et lag med resten av ostekremen på toppen, og pynt eventuelt med Oreo Cookies eller sjokoladesaus.

Vell bekomme! Den er kjempegod!!! :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar